© Mari Hirsikallio - mari.hirsikallio(at)kymp.net

- if you want my photos, please contact! You are not allowed to use my photos without my permission.

Saturday, September 22, 2007

"väliaikainen" rekkaparkki

Nythän tämä kirvoittaa oikein keskusteluakin medioissa. Kerään tähän alle, miten asia etenee. Uusin ylimmäisenä.

EDIT
17.10.07 Rekkajonojen helpottamisesta sopimus
Julkaistu 17.10.2007, klo 13.13 (päivitetty 17.10.2007, klo 16.23)
Autokuljetusten rajanylitys helpottuu Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla.
Venäjän ja Suomen tullijohdon sekä Euroopan komission tulli- ja veropääosaston johdon keskiviikkoinen sopimus lisää päivittäisiä rajanylityksiä noin 350 rekalla. Perusteena tälle ovat pilottiprojektista Nuijamaan rajanylityspaikalla saadut hyvät kokemukset liikenteen sujuvoittamisesta. Vaalimaalla käydyissä neuvotteluissa päästiin eteenpäin myös tullauksen sähköistämishankkeessa, mutta arvioiden mukaan se voidaan saada laajamittaisemmin käyttöön vasta vuonna 2009. Via YLE Uutiset

12.10.07; Eilen perustettiin suomalais-venäläinen työryhmä kehittämään Vaalimaan ja Torfjanovkan raja-asemien väliin tulevaa rekkakäytävää. Raskaan - ja henkilöliikenteen erottavan käytävän olisi tarkoitus valmistua viimeistään vuonna 2009.

11.10.07; Venäjä tehostaa Torfjanovkan raja-aseman toimintaa. Tavoitteena on, että rajan yli pääsisi vuorokaudessa 1000 Vaalimaalta tullutta rekkaa vuoden loppuun mennessä.
Viime aikoina rajan on ylittänyt päivittäin 650-700 rekkaa.
Toiminnan tehostamiseksi Venäjä on lisännyt raja-asemalle tullin henkilökuntaa. Venäjällä on myös uusi laki, jonka mukaan viranomaisten tehtäviä järjestellään rajalla uudelleen. Asetukset tästä ovat kuitenkin vielä antamatta.
Suomi ja Venäjä ovat neuvotelleet rekkaruuhkista ja muista ajankohtaisista tieliikenteen kysymyksistä Vaalimalla ja Pietarissa.
Neuvotteluja käytiin liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtajan Harri Cavénin ja Venäjän varaliikenneministerin Jevgeni Moskvitshovin johdolla.
via YLE Uutiset

7.10.07: Venäjän lupaamat lisähenkilöt taitavat purra, viikonloppuna jono äityi vain vähän yli 20 kilometrin pituiseksi. Se alkaa olla jo "normaalia".

3.10.07
; Baltian maat haluavat viedä kysymyksen rekkajonoista lokakuun lopulla pidettävään Euroopan unionin huippukokoukseen.
Viron, Latvian ja Liettuan pääministerien mielestä Venäjän vastaisille rajoille muodostuvat rekkajonot ovat Baltian maiden ja Suomen ongelma. Ne ovat kuitenkin EU:n ja Venäjän välinen asia, koska kyse on unionin ulkorajasta.

Valtiotieteen tohtori Ilmari Larjavaara pitää väitöskirjassaan rekkajonoja korruption heijastuksena, jota ei saada kitkettyä pois ennen kuin maan sisäiset suuret rakenteet muuttuvat. Ne ovat asia, johon suomalaisten on vain sopeuduttava, mikäli haluamme tehdä venäläisten kanssa kauppaa.

30.9.07; viikonlopun aikana jonot oletetusti venyivät jälleen yli 50 kilometrin pituisiksi, Pernajan kohdalle Loviisan leveäkaistatielle perustettiin väliaikainen parkki, tästä huolimatta jono oli Kotkassa, presidentti Halonen tapasi Putinin Venäjällä ja aihe oli keskustelussa.

26.9.07; Venäjän varaliikenneministeri Aristov lupaa tarttua asiaan. Samaan aikaan Kymen Sanomien (paikallislehti) tekstiviestipalstalla: "Ainoa rekkaparkin paikka, jolla on todellista vaikutusta on Helsingin Tehtaankadulla. Saadaan Venäjän lähetystö toimimaan ja raja vetämään."

25.9.07; jono piteni taas Karhulaan. Liikenne- ja viestintäministeriö vaatii Venäjää reagoimaan syksyn mittaan yhä pidentyviin rekkajonoihin --> täällä lisää!



Ja tähän väliin liikennetiedoitus: liikenne on tilapäisesti ruuhkautunut valtatiellä numero 7 välillä Vaalimaa - Otsola. Rekkajono on noin 50 kilometrin pituinen. Moottoritieosuudelle Otsola - Summa on perustettu tilapäinen rekkaparkki ja nopeusrajoitus tiellä on alennettu 80 kilometriin tunnissa.

Tämä radiossa nykyään lähes joka viikonloppuna luettava liikennetiedotus tekee Otsolasta (surullisen) maankuulua ;-)



Pikainen laskutoimitus: jos perävaunullinen rekka vie maksimissaan jonossa n. 30 metriä, mahtuu 30 kilometrin matkalle 1000 rekkaa, kun otetaan pidemmät välit pois, niin varovaisestikin arvioiden Kotkan ja Vaalimaan välillä makaa tällä hetkellä pyöreästi 1500 rekka-autoa. Hurja!

8 kommenttia:

Lasse September 23, 2007 at 8:22 AM  

Joku tuossa rajassa mättää. Omaa mielipidettäni en sano, sillä en halua leimautua rasistiksi. :)

Mari September 23, 2007 at 10:19 AM  

Kyllä. Ja kaikki sen tietävät mikä. Sitä ihmettelen mikä mättää Suomen puolella, että noita rekkoja ei saada jonottamasta pois moottoritieltä?!?!?!? Tavallisen pulliaisen maalaisjärjelläkin tuo ongelma olisi helpotettavissa - välillä tuntuu, että tälle ei edes haluta tehdä mitään.

A-K.H September 23, 2007 at 1:01 PM  

Tämä ilmiö on kulttuurihistoriaa enemmän kuin torikukat ja sietää tulla dokumentoiduksi.

Anne Rongas September 24, 2007 at 12:40 AM  

Hellou, eihän tuo moottoritie mitään, siinä riittää kaistalla leveyttä, mutta sitten se Hamina-Vaalimaa pätkä, nyt on piennarta levennyt, mutta se on stressaavaa. Kuskit pomppii ajotiellä huolettoman näköisesti. Jokin älyvälkky on jyrsinyt keskiviivalle tärinäurat, että olisi vielä hankalampi ajaa :-( Onneksi oma työmatkani menee Lappeenrantatietä itään. Ne, joille rekkojen seassa ajaminen on työmatkaa, eivät voi koskaan ennakoida, miten kauan työmatka kestää. Varsinkin talvella.

Kyse on siitä, että Venäjän tulli ei vedä. Ei sinne rakenneta parkkeja. Ja ovat senkin laskeneet, että Suomeen jää silti haittoja enemmän rahaa tuosta transitosta. Varmasti virkamiesinsinööri jossain kaukana täältä siistissä toimistossa sen lasku-urakan tehnyt.

Tiedättehän miten ihmisen luonnollisia tarpeita hoidetaan 1500 rekasta, kun bajamajoja on vain pari... enkä tiedä, onko nekin viety pois. Heh heh... kyllä kapitalismi on ihanaa.

Mari September 24, 2007 at 7:01 AM  

Ne keskiviivatärinät ovat tosiaan kaiken huippu! Se on taas yksi osoitus siitä, että joku ei ajattele, ihan täällä meidän omallakaan puolellamme.

Enemmän minua pelottaa ne rekkakuskit, jotka hyppivät autoistaan ulos, yhtä äkkiä edessäsi on avoin autonovi ja ihminen, kuin ne vastaantulevat autot. Vastaantulijat pystyy ennakoimaan, mutta niitä ulospomppaavia kuskeja ei, etenkään pimeässä.

Se Vaalimaan päässä oleva uusi "jonotuskaista" tien sivussa toki auttaa asiaa, mutta se on niin lyhyt, että tuntuu täysin mitättömältä näillä lukumäärillä...

Vaan mitäpä hätää meillä enää on, eilen illalla jono oli jo "normaali", 30 kilometriä...

kh September 27, 2007 at 9:41 PM  

Olisipa siinä tienistipaikkoja kotkankertuille.

kh September 30, 2007 at 11:30 PM  

Letkan häntä ei ole enää Otsolan sosialistien reviirillä.

Mari October 1, 2007 at 6:54 AM  

KH: joutuisvat kotkan ruusut siirtymään pois lempipaikoiltaan... Olis jo nyt kylmää ja ankeaa - näinköhän viitsisivät?